- AI-startups die zich afgelopen jaar stortten op toepassing van chatbots voor consumenten, hebben het zwaar.
- Zelfs de groei van ChatGPT lijkt te stagneren. Sinds mei 2023 is het aantal maandelijkse gebruikers aan het dalen.
- Specifieke toepassingen van AI voor bedrijven, op basis van beschermde databases, lijken een beter verdienmodel te worden.
- Lees ook: AI gaat niet zomaar alle lastige problemen oplossen, zegt Bill Gates
Afgelopen jaar zette Garry Tan, een van de meest succesvolle techinvesteerders in Silicon Valley, vraagtekens bij de business case van AI-technologie voor consumenten. Daarbij gaat het om toepassingen zoals chatbot ChatGPT. Minder dan een jaar later lijken zijn zorgen bewaarheid geworden.
Deze week is startup Inflection AI deels ingestort. De twee belangrijkste oprichters van de startup vertrokken naar Microsoft en namen een groot deel van het team met zich mee.
Inflection haalde vorig jaar meer dan 1 miljard dollar aan groeifinanciering op en kreeg een bedrijfswaardering van 4 miljard dollar. Grote namen onder de geldschieters zijn techmiljardairs Bill Gates en Eric Schmidt, alsook chipmaker Nvidia.
Het belangrijkste product van Inflection is Pi, een AI-chatbot voor consumenten die emotionele ondersteuning en advies biedt. De startup “stopt nu met de Pi-chatbot voor consumenten”, schrijft Bloomberg, minder dan een jaar na de lancering.
Met wat er nog over is van de startup wordt er nu een nieuw bedrijfsmodel uitgeprobeerd, waarbij AI-modellen op maat worden gemaakt, getest en verfijnd voor commerciële klanten.
Eerder deze maand zei Inflection dat Pi gemiddeld 1 miljoen dagelijkse gebruikers had. Dit klinkt misschien als veel, maar in de wereld van online consumentenbedrijven is het zeer ondermaats - vooral voor een bedrijf dat naar verluidt 4 miljard dollar waard is.
Ter vergelijking: X heeft meer dan 200 miljoen dagelijkse gebruikers, ondanks de chaos die Elon Musk heeft veroorzaakt sinds hij het roer overnam. Instagram heeft meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers.
AI voor consumenten slaat niet aan
De ondergang van Pi illustreert een zorgwekkende ontwikkeling voor bedrijven die generatieve AI ontwikkelen voor consumenten in plaats van voor zakelijke klanten.
Wat het achterliggende probleem is, is niet helemaal duidelijk. Of deze producten slaan niet genoeg aan voor digitale consumentenbedrijven om succes te boeken, of er is nog geen goede manier gevonden waarmee de diensten significante inkomsten en winst kunnen genereren.
ChatGPT is de meest succesvolle AI-chatbot voor consumenten tot nu toe, met ruime afstand. Maar zelfs de groei van deze dienst lijkt te zijn vastgelopen.
Kort na de lancering van ChatGPT, in november 2022, steeg het maandelijkse bezoek van de website tot 1,8 miljard bezoeken. Maar sinds mei 2023 is dit aantal gaan dalen, aldus Similarweb.
De gegevens van databureau Similarweb laten ook zien dat andere AI-chatbotdiensten voor consumenten moeite hebben om het aantal gebruikers te bereiken dat nodig is om met internetgiganten als Google en Meta te concurreren.
Een rapport van Similarweb van eerder deze maand laat zien dat de chatbots van startups Character.ai, Perplexity AI en Anthropic ver achterblijven wat betreft de aantallen bezoeken.
De chatbot Claude van Anthropic had ongeveer 20 miljoen bezoeken in februari, een daling ten opzichte van augustus 2023. Perplexity had vorige maand ongeveer 50 miljoen bezoeken, een daling ten opzichte van november 2023, volgens de data van Similarweb.
OpenAI richt zich steeds meer op zakelijke klanten
Hoewel ChatGPT nog steeds veel consumenten als gebruiker heeft, richt OpenAI zich toch steeds meer op bedrijven. Het verdient tegenwoordig veel geld met platformdiensten, zoals het tegen betaling toegang geven aan externe ontwikkelaars tot zijn krachtige AI-modellen.
De modellen van OpenAI vormen ook de basis voor nieuwe betaalde AI-tools voor bedrijven van Microsoft.
"Onze samenwerking met Microsoft is gebaseerd op het gebruik van de Azure-infrastructuur die voor OpenAI is gebouwd, om onze volgende generatie modellen te trainen", zei OpenAI deze week tegen Bloomberg. "We zullen ook doorgaan met het ontwikkelen van AI-producten voor consumenten zoals ChatGPT."
Dat klinkt niet als een overtuigende aanbeveling van het chatbot-businessmodel voor consumenten.